Statut

  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
  • 1. Nazwa Fundacji
  1. Fundacja pod nazwą Fundacja Fundamenty, zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez: Barbarę Wójcik i Sylwię Sawicką, zwane dalej Fundatorkami, aktem notarialnym w Białej Podlaskiej dnia 30.08.2021 roku.
  2. Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. oraz postanowień niniejszego statutu, zwanego dalej „Statutem”.
  3. Fundacja nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
  • 2. Siedziba Fundacji
  1. Siedzibą Fundacji są Małaszewicze Duże.
  2. Fundacja działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
  3. Dla właściwego realizowania celów społecznych i gospodarczych Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
  • 3. Czas trwania Fundacji

Fundacja jest utworzona na czas nieoznaczony.

  • 4. Nadzór nad Fundacją

Właściwym ministrem ze względu na cele Fundacji jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.

  • 5. Organizacja

Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie, spółki, przystępować do spółek, a także łączyć się z innymi fundacjami.

  • 6. Pieczęć Fundacji

Fundacja używa pieczęci wskazującej jej nazwę i siedzibę.

  1. CELE i ZASADY DZIAŁANIA
  • 7. Cele statutowe

Cele Fundacji to:

  1. prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie umiejętności technologicznych i informatycznych, języków obcych, matematycznych i naukowo-technicznych, sposobów skutecznego uczenia się oraz rozwijanie umiejętności efektywnego porozumiewania się w języku ojczystym,
  2. wspieranie rozwoju dzieci, młodzieży dorosłych i seniorów,
  3. propagowanie idei uczenia się przez całe życie,
  4. popularyzacja alternatywnych form nauki,
  5. pomoc w rozwijaniu talentów dzieci uzdolnionych,
  6. przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w szczególności skierowane do grup zagrożonych tym wykluczeniem (dzieci, młodzież, dorośli, seniorów),
  7. szerzenie edukacji technologicznej zmierzającej do wyrównania szans na rynku pracy, równego dostępu do usług cyfrowych, poprawy jakości życia,
  8. propagowanie działań zmierzających do zniwelowania różnic w dostępie do wiedzy i edukacji,
  9. doskonalenie umiejętności i podnoszenie kwalifikacji zawodowych celem przeciwdziałania i zwalczania bezrobocia oraz przeciwdziałania patologiom społecznym,
  10. rozwijanie kompetencji społecznych i propagowanie idei pozytywnych postaw obywatelskich,
  11. propagowanie idei solidarności społecznej,
  12. propagowanie idei przedsiębiorczości wśród dzieci, młodzieży i dorosłych,
  13. wspieranie rozwoju osobistego i zawodowego,
  14. upowszechnianie współpracy międzypokoleniowej oraz międzypokoleniowej wymiany doświadczeń,
  15. wspierania osób i rodzin wymagających szczególnej opieki i pomocy, w tym przeciwdziałanie wykluczaniu społecznemu (izolacji społecznej),
  16. tworzenie warunków do rozwoju twórczości młodego pokolenia;
  17. propagowanie rozwoju kultury i sportu;
  18. propagowanie kultury i sztuki polskiej w kraju i za granicą;
  19. wspieranie rozwoju i edukacji fundatorów,
  20. propagowanie działalności fundacji.

 

  • 8. Działania

Fundacja realizuje swoje cele poprzez następujące działania:

  1. prowadzenie różnych form edukacji pozaszkolnej,
  2. organizowanie i prowadzenie szkoleń i kursów, warsztatów, pogadanek, seminariów oraz wizyt studyjnych,
  3. inicjowanie akcji informacyjnych w mediach społecznościowych i tradycyjnych kanałach komunikacji oraz eventy promocyjne,
  4. współpracę z organami państwowymi i samorządowymi, instytucjami samorządu lokalnego, publicznymi i niepublicznymi uczelniami oraz innymi instytucjami związanymi z oświatą, edukacją i kulturą,
  5. współpracę z publicznymi i niepublicznymi uczelniami oraz instytucjami odpowiedzialnymi za edukację, oświatę i kulturę,
  6. współpracę międzynarodową z organizacjami zagranicznymi, w szczególności zajmującymi się problematyką edukacji, permanentnej edukacji, wychowania i resocjalizacji, wymiany kulturalnej,
  7. prowadzenie kampanii społecznych promujących statutowe cele fundacji,
  8. działalność wydawniczą,
  9. organizację warsztatów, pogadanek, seminariów,
  10. inicjowanie wydarzeń kulturalnych i sportowych.

 

  • MAJĄTEK i DOCHODY FUNDACJI
  • 9. Fundusz statutowy
  1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie pieniężnej w wysokości 2 200,00 zł (słownie: dwóch tysięcy dwustu złotych 00/100), wymieniony w akcie notarialnym o jej ustanowieniu.
  2. Z funduszu założycielskiego na działalność gospodarczą Fundacji przeznacza się kwotę 1 000,00 zł (słownie: jeden tysiąc złotych 00/100).
  • 10. Dochody
  1. Dochody Fundacji pochodzą z:
    1. z darowizn, dotacji, subwencji, grantów, ofiarności publicznej, spadków, zapisów oraz innych przysporzeń majątkowych, czynionych na rzecz Fundacji przez krajowe oraz zagraniczne osoby prawne lub fizyczne oraz jednostki nie posiadające osobowości prawnej,
    2. dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji,
    3. z odsetek kapitałowych od majątku Fundacji,
    4. z odpłatnej działalności pożytku publicznego,
    5. z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację,
    6. z innych źródeł, prawem przewidzianych
  2. Dochody z dotacji, subwencji, grantów, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji, jeżeli darczyńcy nie postanowili inaczej.
  • 11. Dziedziczenie

W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji jest zobowiązany złożyć oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, gdy w chwili złożenia tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.

  1. ORGANY i SPOSÓB ZORGANIZOWANIA
  • 12. Organy Fundacji
  1. Organem fundacji jest Zarząd Fundacji.
  1. Rada Fundacji, zwana też dalej Radą, jest organem Fundacji jeżeli Fundatorki tak postanowią – jeżeli zdecydują o powołaniu tego organu.
  • 13. Zarząd Fundacji
  1. Zarząd kieruje Fundacją i reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. Zarząd Fundacji składa się z 2-5 członków, w tym Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu. Funkcja Wiceprezesa Zarządu może być powierzona więcej niż jednemu członkowi Zarządu.
  3. Członkowie Zarządu powoływani są na czas nieoznaczony.
  4. Fundatorki mogą zostać członkami Zarządu Fundacji.
  • 14. Powołanie Członków Zarządu
  1. Członków Zarządu powołują Fundatorki, z uwzględnieniem postanowień ust. 2.
  2. Pierwszym Prezesem Zarządu Fundacji jest Fundatorka Sylwia Sawicka, pierwszym Wiceprezesem Zarządu Fundacji jest Fundatorka Barbara Wójcik.
  3. Ta sama osoba może być wielokrotnie powołana w skład Zarządu.
  • 15. Prezes Zarządu

Prezes Zarządu kieruje pracami Zarządu. Do zadań Prezesa Zarządu należy w szczególności prowadzenie bieżących spraw Fundacji, a także czuwanie nad wykonywaniem uchwał Zarządu.

  • 16. Odwołanie Członka Zarządu

Zarząd Fundacji może odwołać członka Zarządu z pełnionej funkcji w przypadku:

  1. naruszenia postanowień Statutu,
  2. niewypełniania obowiązków wynikających z pełnionej funkcji,
  3. z innego ważnego powodu, w szczególności zachowania, które godzi w dobre imię Fundacji lub osłabia społeczne zaufanie do niej.
  • 17. Ustanie członkostwa w Zarządzie
  1. Ustanie członkostwa w Zarządzie następuje przez:
    1. rezygnację złożoną na piśmie Prezesowi Fundacji, a w przypadku Prezesa Fundacji – innemu Członkowi Zarządu;
    2. odwołanie członka Zarządu w przypadkach wskazanych w § 16. Statutu;
    3. śmierć członka Zarządu.
  2. Członek Zarządu, którego członkostwo ustało z innych przyczyn niż śmierć, zobowiązany jest niezwłocznie wywiązać się z zobowiązań wynikających z pełnionej funkcji, a związanych z jej zakończeniem.
  • 18. Zadania Zarządu

Zarząd Fundacji w szczególności:

  1. kieruje bieżącą działalnością Fundacji,
  2. zarządza majątkiem Fundacji,
  3. składa roczne sprawozdania z działalności Fundacji,
  4. sporządza roczne i wieloletnie programy działania Fundacji,
  5. przyjmuje subwencje, dotacje, granty, darowizny, spadki i zapisy,
  6. przesyła sprawozdania roczne z pracy Fundacji właściwemu ministrowi w terminie wynikającym z ustawy o fundacjach, jak również udostępnia sprawozdanie do publicznej wiadomości.
  • 19. Zasady podejmowania decyzji przez Zarząd
  1. O ile Statut nie stanowi inaczej, uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów oddanych. Uchwały podejmowane na posiedzeniach zapadają przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania (wymóg kworum).
  2. W przypadku uzyskania równej liczby głosów rozstrzyga głos oddany przez Prezesa Fundacji.
  3. Zarząd może podejmować uchwały bez odbycia posiedzenia, w drodze głosowania pisemnego lub głosowania za pośrednictwem poczty elektronicznej lub głosowania przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwała Zarządu podjęta poza posiedzeniem jest ważna, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
  4. Każdy członek Zarządu ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw Fundacji.
  5. Jeżeli Zarząd jest wieloosobowy stosuje się następujące zasady:
  6. Każdy członek Zarządu może prowadzić bez uprzedniej uchwały Zarządu sprawy nieprzekraczające zakresu zwykłych czynności Fundacji.
  7. Jeżeli jednak przed załatwieniem sprawy nieprzekraczającej zakresu zwykłych czynności Fundacji choćby jeden z pozostałych członków Zarządu sprzeciwi się jej przeprowadzeniu lub jeżeli sprawa przekracza zakres zwykłych czynności Fundacji, wymagana jest uprzednia uchwała Zarządu.
  8. Za czynności przekraczające zakres zwykłych czynności Fundacji uważa się w szczególności:
  9. nabycie oraz zbycie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego,
  10. ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego,
  11. zawarcie umowy kredytu albo pożyczki,
  12. przejęcie długu, uznanie długu, zwolnienie z długu, przystąpienie do długu,
  13. zawarcie umowy poręczenia lub zawarcie innej podobnej umowy,
  14. zaciągnięcie innych zobowiązań przekraczających wartość 20 000,00 zł
  • 20. Posiedzenia Zarządu
  1. Prezes Zarządu Fundacji zwołuje posiedzenia Zarządu na wniosek członka Zarządu lub z własnej inicjatywy.
  2. Posiedzenia Zarządu zwołuje się zawiadamiając wszystkich członków Zarządu, za pomocą listów poleconych lub przesyłek nadanych pocztą kurierską, wysłanych co najmniej tydzień przed terminem posiedzenia. Dopuszczalne jest dokonanie zwołania poprzez wysłanie członkowi Zarządu, co najmniej trzy dni przed terminem posiedzenia, zaproszenia pocztą elektroniczną, jeżeli uprzednio wyraził pisemną zgodę na dokonywanie wobec niego korespondencji w tej formie, podając adres, na który korespondencja powinna być wysyłana. W zaproszeniu należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz porządek obrad. Regulamin Zarządu może zawierać określenie dodatkowych sposobów zwoływania posiedzeń Zarządu.
  3. Posiedzenie Zarządu może się odbyć bez formalnego zwołania, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu są obecni, nikt z nich nie zgłosił sprzeciwu dotyczącego odbycia posiedzenia lub wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad.
  • 21. Status Członków Zarządu
  1. Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy lub być zatrudnieni na podstawie innych stosunków prawnych.
  2. Prezes Zarządu Fundacji zawiera z członkami Zarządu umowy w sprawie ich zatrudnienia w Fundacji, a z Prezesem Zarządu Fundacji umowę taką zawiera jeden z Wiceprezesów Zarządu Fundacji.
  3. Wynagrodzenie członków Zarządu będzie wypłacane bez naruszania zasobów finansowych przekazanych przez Fundatorów na fundusz założycielski Fundacji.
  4. Zatrudnienie Członka Zarządu na podstawie stosunku pracy lub innych umów cywilnoprawnych jest fakultatywne. Członek Zarządu może wykonywać swoją funkcję nieodpłatnie.
  • 22. Reprezentacja Fundacji

Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym do zaciągania zobowiązań majątkowych, uprawniony jest Prezes Zarządu oraz Wiceprezes Zarządu, działający samodzielnie lub wymagane jest współdziałanie dwóch Członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu lub Wiceprezesa Zarządu, z tym zastrzeżeniem, że w sprawach obejmujących zaciągnięcie zobowiązania lub rozporządzenie prawem o wartości przekraczającej 20 000,00 zł wymagane jest współdziałanie dwóch Członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu lub Wiceprezesa Zarządu.

  • 221. Rada Fundacji
  1. Rada jest organem doradczym i opiniującym Fundacji. Zadaniem Rady jest wyrażanie stanowiska w sprawach przekazanych jej do zaopiniowania lub rozstrzygnięcia uchwałą Zarządu Fundacji.
  2. Rada składa się z 3 do 7 członków. Członkowie Rady są wybierani przez Fundatorki na pięcioletnią wspólną kadencję.
  3. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
  4. Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
  5. rezygnacji, zgłoszonej pisemnie, do Przewodniczącego Rady lub Zarządu,
  6. odwołania przez Fundatorki w razie zaistnienia ważnego w ich ocenie powodu, w szczególności w przypadku gdy zachowanie członka Rady godzi w dobre imię Fundacji lub osłabia społeczne zaufanie do niej,
  7. śmierci członka Rady.
  8. Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.
  9. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na pisemny wniosek Zarządu lub działających łącznie co najmniej trzech członków Rady. Posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku, o którym mowa w zdaniu poprzednim.
  10. Posiedzenia Rady zwołuje się zawiadamiając wszystkich członków Rady za pomocą listów poleconych lub przesyłek nadanych pocztą kurierską, wysłanych co najmniej tydzień przed terminem posiedzenia. Dopuszczalne jest dokonanie zwołania poprzez wysłanie członkowi Rady, co najmniej trzy dni przed terminem posiedzenia, zaproszenia pocztą elektroniczną, jeżeli uprzednio wyraził pisemną zgodę na dokonywanie wobec niego korespondencji w tej formie, podając adres, na który korespondencja powinna być wysyłana. W zaproszeniu należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz porządek obrad. Regulamin Rady może zawierać określenie dodatkowych sposobów zwoływania posiedzeń Rady.
  11. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów oddanych, przy obecności co najmniej połowy swoich członków. W razie równej liczby głosów decyduje głos oddany przez Przewodniczącego Rady.
  12. Posiedzeniom Rady przewodniczy Przewodniczący Rady albo z jego upoważnienia – jeden z członków Rady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady i nieudzielenia przez niego upoważnienia do przewodniczenia posiedzeniu, przewodniczącego posiedzenia wybierają obecni na posiedzeniu członkowie Rady.
  13. Z posiedzeń Rady sporządza się protokół, który podpisuje osoba odpowiedzialna za jego sporządzenie oraz przewodniczący posiedzenia Rady. Do protokołu dołącza się listę obecności.

 

  1. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA FUNDACJI
  • 23. Działalność gospodarcza
  1. Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
  2. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczany jest na cele statutowe Fundacji, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących realizacji tych celów.
  3. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
  4. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
    1. 11.Z – Wydawanie książek
    2. 14.Z – Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków
    3. 21.Z – Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja
    4. 19.Z – Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych
    5. 20.Z – Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych
    6. 30.Z – Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
    7. 10.Z – Wychowanie przedszkolne
    8. 51.Z – Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
    9. 59.A – Nauka języków obcych
    10. 59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
    11. 60.Z – Działalność wspomagająca edukację
    12. 02.Z – Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych
    13. 04.Z – Działalność obiektów kulturalnych
    14. 11.Z – Działalność obiektów sportowych

z tym zastrzeżeniem, że Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie, w jakim prowadzi działalność odpłatną pożytku publicznego.

  • 24. Środki na prowadzenie działalności gospodarczej

Z majątku i dochodów Fundacji Zarząd przeznacza, w miarę potrzeby, na prowadzenie działalności gospodarczej, środki z odsetek bankowych od funduszu założycielskiego oraz z dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej.

  1. ZMIANA STATUTU
  • 25. Statut
  1. Decyzję w sprawie zmiany Statutu podejmuje Zarząd Fundacji w drodze uchwały podjętej na posiedzeniu bezwzględną większością głosów oddanych.
  2. Zmiana Statutu może dotyczyć wszystkich jego zapisów, w tym utworzenia obok Zarządu innych organów Fundacji i zmiany celów Fundacji.

VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  • 26. Rok obrotowy
  1. Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy. Pierwszy rok obrotowy kończy się 31.12.2021 r.
  • 27. Łączenie Fundacji
  1. Dla efektywnego urzeczywistniania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
  2. Decyzję o połączeniu z inną Fundacją podejmuje Zarząd Fundacji w drodze uchwały podjętej na posiedzeniu bezwzględną większością głosów oddanych.
  • 28. Likwidacja Fundacji
  1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub wobec wyczerpania się środków finansowych i majątku.
  2. Decyzję o otwarciu likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd Fundacji w drodze uchwały podjętej na posiedzeniu bezwzględną większością głosów oddanych.
  3. O ile uchwała o otwarciu likwidacji Fundacji nie stanowi inaczej likwidatorami są osoby pełniące funkcje członków Zarządu w chwili jej podjęcia.
  4. Czynności likwidacyjne obejmują zakończenie bieżących spraw Fundacji, ściągnięcie wierzytelności, i wypełnienie zobowiązań Fundacji.
  5. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się, z uwzględnieniem art. 5 ust. 4 ustawy o fundacjach, na rzecz instytucji, których działalność odpowiada celom Fundacji. Wyboru instytucji dokonuje Zarząd Fundacji.
  • 29. Kompetencje Fundatorek
  1. W przypadkach, w których niniejszy statut zastrzega kompetencje dla Fundatorek i nie stanowi inaczej, wykonywanie tych kompetencji wymaga współdziałania Fundatorek.
  2. W razie śmierci jednej z Fundatorek, albo utraty przez jedną z nich zdolności do czynności prawnych, kompetencje zastrzeżone niniejszym statutem dla Fundatorek należeć będą do drugiej z nich.
  3. W razie śmierci lub utraty zdolności do czynności prawnych przez obie Fundatorki, kompetencje zastrzeżone niniejszym statutem dla Fundatorek należeć będą do jednej lub dwóch osób wskazanych przez Fundatorki jako uprawnione do wykonywania tych kompetencji, a w razie braku takiego wskazania należeć będą do Zarządu. Każda z Fundatorek posiada uprawnienie do wskazania jednej osoby uprawnionej, o której mowa w zdaniu poprzednim.
  4. W przypadku wskazania dwóch osób uprawnionych do wykonywania kompetencji Fundatorek, do działania tych osób odpowiednie zastosowanie będą znajdowały zawarte w niniejszym statucie postanowienia dotyczące wykonywania kompetencji przez Fundatorki.
  5. Przewidziane w niniejszym paragrafie oświadczenie o wskazaniu osoby uprawnionej do wykonywania kompetencji Fundatorki wymaga zachowania formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi pod rygorem nieważności.
  6. Postanowienia ust. 2 oraz ust. 3 niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia przez Fundatorkę wyraźnego i stanowczego oświadczenia o trwałym zrzeczeniu się wykonywania kompetencji zastrzeżonych niniejszym statutem dla Fundatorek.